تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی ؛ مزایا و معایب هر کدام چیست؟

در زمان خرید خانه به نکات و مسائل زیادی باید توجه کرد. یکی از مهم‌ترین مسائل برای خیلی از افراد، میزان نورگیر بودن خانه است. پرنور بودن خانه برای خیلی از افراد مهم است. به همین دلیل هم در زمان خرید خانه باید به تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی توجه داشت. چرا که جنوبی یا شمالی بودن خانه‌ها تأثیر مستقیمی بر میزان نورگیر بودن آنها خواهد گذاشت. البته شمالی یا جنوبی بودن خانه‌ها علاوه بر میزان نورگیری، بر روی شرایط کلی خانه‌ها هم تأثیر خواهند گذاشت.

در این مقاله به بررسی تعریف شمالی و جنوبی بودن خانه‌ها و همچنین تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی خواهیم پرداخت.

تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی ؛ مزایا و معایب هر کدام چیست؟

منظور از شمالی و جنوبی بودن خانه‌ها چیست؟

وقتی می‌گوییم خانه‌ای شمالی یا جنوبی است، دقیقاً منظورمان چیست؟ هر کدام از این خانه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که از دیگری متمایزشان می‌کند؟

خانۀ شمالی به خانه‌هایی گفته می‌شود که در ورودی‌شان از سمت کوچه یا خیابان به حیاط‌های مشترک یا اختصاصی جلوی خانه باز شود. در این خانه‌ها بعد از گذر از حیاط به ساختمان مرکزی خواهید رسید. بنابراین بخش شمالی چنین ساختمان‌هایی با پلاک‌ ساختمان‌های بعدی مجاور خواهد بود.

خانه‌های جنوبی نیز به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که در ورودی‌شان مستقیماً به داخل ساختمان باز می‌شود. حیاط این ساختمان‌ها در بخش جنوبی‌شان واقع شده است.

ویژگی‌های کلی ساختمان‌های شمالی و جنوبی

نورگیری ساختمان‌های جنوبی بیشتر از ساختمان‌های شمالی است. زیرا این خانه‌ها از یک طرف به حیاط و از طرف دیگر به خیابان یا کوچه منتهی می‌شوند. بنابراین تابش مستقیم نور از هر دو طرف به خانه‌های جنوبی وجود خواهد داشت. فضای مفید داخلی و متراژ خانه‌های جنوبی نیز معمولاً بیشتر است. زیرا در این خانه‌ها نیازی به تعبیۀ نورگیر در قسمت‌های مختلف خانه نیست و دست طراحان برای نقشه‌کشی‌های خلاقانه بازتر خواهد بود. بنابراین واحدهای ساختمان‌‍‌های جنوبی معمولاً خوش نقشه‌تر هستند و پارکینگ‌های بیشتر و بزرگ‌تری دارند. در نتیجۀ همۀ این عوامل مثبت، طبیعتاً قیمت خانه‌های جنوبی نیز بیشتر خواهد بود.

البته نمی‌توان به صورت مطلق به این نتیجه رسید که خانه‌های جنوبی همیشه بهتر از خانه‌های شمالی هستند. زیرا در انتخاب یک خانه برای خرید، عوامل زیادی را باید مد نظر قرار داد. تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی هم به همین موارد محدود نمی‌شود. هر کدام از این خانه‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند که در ادامۀ مقاله به صورت مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بازدید از ملک و نکات مهمی که باید در هنگام بازدید حتماً به آنها توجه کنید.

خانۀ شمالی بخریم یا جنوبی؟

زمانی که در خیابان یا کوچه‌ای به سمت شمال بایستید، بعضی از خانه‌ها در مقابل شما و بعضی‌ها در پشت سرتان خواهند بود. درهای ورودی اغلب خانه‌های روبروی شما به حیاط ساختمان باز می‌شوند. یعنی شما باید برای ورود به خانه، از حیاط عبور کنید. اما در ورودی ساختمان‌هایی که پشت سرتان هستند، مستقیماً به داخل ساختمان‌ها باز می‌شوند. اصطلاحاً به خانه‌های نوع اول شمالی و به خانه‌های نوع دوم جنوبی گفته می‌شود.

اگر قصد خرید خانه دارید و نمی‌دانید که خانه‌های شمالی را انتخاب کنید یا جنوبی، باید با ویژگی‌ها و تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی آشنا باشید. در این صورت می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

فرق خانه شمالی و جنوبی

تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی چیست؟

خانه‌های شمالی و جنوبی هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خودشان را دارند. اگر قصد خرید خانه دارید، باید به این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها توجه کنید. ما در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های خانه‌های شمالی و جنوبی اشاره و آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

امنیت

شاید اولین و مهم‌ترین تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی میزان امنیت آنها باشد. امنیت خانه‌های جنوبی در مقایسه با خانه‌های شمالی بیشتر است. زیرا راه مستقیمی برای ورود به این خانه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل هم سارقان دسترسی کمی به راه‍‌های ورود به خانه خواهند داشت.

میزان سرما و گرما

ضلع روبرویی خانه‌های شمالی رو به حیاط است. به همین دلیل هم به صورت مستقیم در معرض هوای گرم یا سرد بیرون خواهند بود. سایر اضلاع خانه‌های شمالی هم طبیعتاً با دیوارها و ساختمان‌های دیگر مجاور خواهد بود. بنابراین خانه‌های شمالی در مقایسه با خانه‌های جنوبی در برابر سرما و گرما آسیب پذیرتر هستند و بیشتر در معرض هوای گرم یا سرد بیرون از خانه قرار دارند. به همین دلیل هم هست که معمولاً گرم کردن خانه‌های شمالی در زمستان و خنک کردن فضای آنها در تابستان سخت‌تر خواهد بود. البته با استفاده از پنجره‌ها و درهای دوجداره می‌توان تا حدودی میزان تبادل هوای خانه و محیط بیرون را کمتر کرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع پنجره دوجداره

 

گرد و غبار

معمولاً تمیز ماندن خانه برای خانم‌ها بسیار مهم است. خانه‌های شمالی به دلیل اینکه رو به حیاط هستند، در معرض آلودگی و گرد و غبار بیشتری قرار دارند. این مسئله خصوصاً در شهرهای بزرگ که میزان آلودگی هوا در آنها بیشتر است، آزاردهنده‌تر خواهد بود. حتی ممکن است ساکنان این خانه‌ها مجبور شوند که چند بار در طول روز خانه را گردگیری کنند. استفاده از پنجره‌های دوجداره در این مورد هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. زیرا می‌تواند به میزان قابل توجهی از ورود گرد و غبار به داخل خانه‌ها جلوگیری کند.

راهنمای خرید خانه

میزان نورگیری

بحث دربارۀ میزان نورگیری خانه‌های تک واحدی شمالی و جنوبی متفاوت است. شمالی و جنوبی بودن موقعیت این خانه‌ها تأثیر زیادی در میزان نورگیری آنها نخواهد گذاشت. اما این موضوع در ساختمان‌های چند طبقه اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. ساختمان‌های جنوبی به دلیل اینکه از یک طرف به خیابان و از طرف دیگر به حیاط منتهی شده‌اند، نورگیری عالی خواهند داشت. اما میزان و نحوۀ نورگیری خانه‌های شمالی بسیار کمتر خواهد بود.

در خانه‌های شمالی، واحدهایی که رو به حیاط قرار گرفته باشند، از نظر میزان نورگیری، نحوۀ تهویه نما و متراژ وضعیت مناسبی خواهند داشت. اما واحدهای پشتی این ساختمان‌ها معمولاً نورگیری و تهویۀ مناسبی ندارند. ارتباط این واحدها با حیاط ساختمان کاملاً قطع است و هیچ پنجره‌ای رو به آن خواهند داشت. معمولاً در این واحدها پاسیوهایی برای ورود نور به خانه ساخته خواهد شد.

قیمت

با توجه به مواردی که دربارۀ ویژگی‌ها و تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی گفته شد، واضح است که خانه‌های جنوبی قیمت بالاتری دارند. بنابراین اگر بودجۀ محدودی دارید ولی دوست دارید که یک خانه برای خودتان بخرید، باید بدانید که قیمت خانه‌های شمالی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. تفاوت قیمت خانه‌های شمالی و جنوبی معمولاً بین 100 تا 400 هزار تومان به ازای هر متر مربع خواهد بود.

اگر همۀ افراد خانوادۀ شما شاغل هستند و در طول روز در خانه حضور ندارید، احتمالاً میزان نورگیر بودن خانه نیز برایتان مهم نخواهد بود. چون به هر حال در طول روز در خانه حضور نخواهید داشت تا از نور روز استفاده کنید. در این صورت می‌توانید در صورت مناسب بودن باقی شرایط یک خانه، شمالی بودن آن را نایده بگیرید. بنابراین در انتخاب خانه همه چیز به سلیقه، شرایط زندگی و بودجۀ شما بستگی خواهد داشت. باید خوب فکر کنید و ببینید که بهترین گزینه برای شما چه خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: خرید خانه نوساز؛ نکات مهمی که قبل از معامله باید بدانید.

 

راهنمای انتخاب خانه

منظور افراد از عبارت «پنجرۀ جنوبی» چیست؟

بیشترین میزان نور و گرمای خورشید در طول 24 ساعت شبانه روز، از پنجره‌هایی دریافت می‌شود که به آنها اصطلاحاً پنجره‌های جنوبی گفته می‌شود. وجود چنین پنجره‌هایی در خانه‌هایی که گلدان‌هایی با نیاز به نور آفتاب زیاد وجود دارند بسیار ضروری هستند. البته همان طور که اشاره شد، قیمت خانه‌هایی که در آنها پنجره‌های جنوبی وجود داشته باشد بالاتر است.

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان مسکونی در تهران با بهترین قیمت

سکونت در خانه‌های شمالی-جنوبی بهتر است یا شرقی-غربی؟

اگر در کوچه‌ای رو به شمال ایستاده باشیم، ساختمان‌هایی که در سمت راست ما هستند شرقی و ساختمان‌هایی که در سمت چپ قرار گرفته‌اند غربی هستند. خانه‌های شرقی -غربی در مقایسه با خانه‌های شمالی -جنوبی، زمستان‌ها سردتر و تابستان‌ها گرم‌تر خواهند بود. بنابراین اگر این مسئله برای شما مهم است، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و خانه‌ای شمالی یا جنوبی بخرید.  لازم به ذکر است که ساخت خانه اغلب در بخش‌های جنوب و جنوب شرقی مناسب‌تر است؛ زیرا با این کار می‌توانید تابش شدید آفتاب در ساعت‌های ظهر و بعد از ظهر به داخل ساختمان را به حداقل برسانید.

سکونت در خانه‌های شرقی-غربی چه مزایایی دارد؟

  • اتاق‌های نشیمن در این خانه‌ها معمولاً در قسمت غربی قرار دارد. به همین دلیل هم در ساعت‌های عصر آفتاب طولانی مدت به این بخش‌ها خواهد تابید. برای کنترل میزان این نور می‌توانید از پرده‌های ضخیم استفاده کنید. همچنین می‌توانید در روبروی این پنجره‌ها درخت‌هایی بکارید، تا هم فضا کوچه زیباتر شود و هم بتوانید میزان ورود نور خورشید به خانه را به صورت طبیعی کنترل کنید.
  • پنجره‌های غربی معمولاً منبع مناسبی برای تابش نورهای طبیعی هستند. به همین دلیل هم پیرامون این پنجره‌ها محل مناسبی برای نگهداری و پرورش انواع مختلف گل و گیاه خواهد بود.
  • اتاق خواب خانه‌های شرقی – غربی معمولاً در قسمت شرقی آن هستند. بنابراین صبح‌ها و با طلوع خورشید اتاق خواب نیز به سرعت روشن و پرنور خواهد شد. پس اگر دوست دارید که سحرخیز باشید و صبح‌ها با نور طبیعی از خواب بیدار شوید، چنین اتاق خواب‌هایی برای شما بسیار مناسب خواهند بود.

تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی ؛ بالاخره کدامشان را بخریم؟!

ما در سراسر این مقاله به بررسی ویژگی‌های خانه های شمالی و جنوبی از جنبه‌های گوناگون پرداختیم. به مزایا و معایب هر کدام از این خانه ها نیز به طور کامل اشاره کردیم. حالا که شما به طور دقیق با تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی آشنا شده‌اید، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که بالاخره زندگی و سکونت در کدام یک از انواع این خانه‌ها مناسب تر و ایده آل است؟ حقیقت این است که این سؤال یک پاسخ مطلق ندارد.

نمی‌توان گفت که خانه‌های شمالی همیشه و مطلقاً بد و در مقابل خانه های جنوبی همیشه خوب و عالی و بهترین انتخاب هستند. در کنار توجه به شمالی و جنوبی بودن خانه ها، شما باید در زمان خرید آپارتمان و خانه به فاکتورها و عوامل بسیار زیادی توجه داشته باشید. از جملۀ این موارد می‌توان به سلیقه و نظر خودتان و سایر اعضای خانواده، میزان بودجه، نوع سبک زندگی و… اشاره کرد.

جستجوی ملک

به عنوان مثال اگر نور آفتاب را خیلی دوست دارید و علاقه مندید در ساعات بیشتری از روز این نور طبیعی به داخل خانۀ شما و بخش‌های مختلف آن بتابد، باید خانه‌های جنوبی را انتخاب کنید. اما اگر علاقه و سلیقۀ شما بیشتر به خانه‌های کم نور و خنک متمایل است و یا در طول روز معمولاً در خانه حضور ندارید و شب برای استراحت به خانه برمی گردید، خانه های شمالی می‌توانند برای شما انتخاب‌های مناسب تری باشند. زیرا به هر حال شما در طول روز در خانه حضور ندارید و از نور طبیعی استفاده‌ای نخواهید کرد. بنابراین تصمیم نهایی با توجه به در کنار هم قرار دادن تمامی عوامل گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خرید خانه نوساز؛ نکات مهمی که قبل از معامله باید بدانید.

 

سخن پایانی

در کلان شهرها و به دلیل ازدیاد جمعیت، آپارتمان‌ها معمولاً به صورت چند طبقه و چند واحدی ساخته می‌شوند. به همین دلیل هم همۀ واحدها پنجره و در نتیجه نور و روشنایی یکسان ندارند. بنابراین اگر میزان نور خانه‌ای که قرار است در آن زندگی کنید برایتان مهم است، باید در زمان انتخاب و خرید، واحدی را انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد. قیمت چنین واحدهایی معمولاً در مقایسه با واحدهایی که میزان نورگیری کمتری دارند بالاتر است.

در این مقاله به تمام ویژگی‌های خانه های شمالی و جنوبی و همچنین شرقی و غربی اشاره کردیم تا شما با در دست داشتن اطلاعات لازم بتوانید تصمیم درستی در انتخاب مسکن بگیرید. امیدواریم که مطالعۀ این مقاله برایتان مفید و راهگشا بوده باشد. در صورتی که سؤالی داشتید که در این مقاله پاسخ آن را نیافتید، می‌توانید در بخش کامنت آن را مطرح کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخ شما را به صورت کامل خواهند داد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment